Yoganovisen tips  72 meditationer – härligt lättläst & direkt på!

Nyfiken på meditation?
Saleh Vallander släppte i våras en intressant bok med temat “72 meditationer för dig som inte har tid att meditera“.
Bokens yttre tilltalar, med en behändigt pocketstorlek och lagom tjock, man undrar nästan om där får plats någonting? 🙂 Med en snabbläddring  ser vi  rikligt med illustrationer och korta, lästtlästa textstycken.

Låt oss dyka in i innehållet.

Boken är indelad i tydliga sektioner som andningsmeditationer, kroppsmeditationer, ögonmeditationer och visualiseringsmeditationer.
Enkelt att hoppa direkt till den typ av meditation som du vill prova på för stunden.

Men det är inte bara en “teknikbok”, utan inledningen är väl värd sin tid att läsa igenom, både en och två gånger. Jag har nog inte hittat någon annan bok som kan förmedla en sådan gripande och enkel förklaring till stress och varför vi upplever stress.
Meditationen kan bli vårt verktyg till att ändra vårt förhållningssätt till olika situationer, både för stunden och preventivt.
Värt att läsa flera gånger.

Boken igenom är lätt att följa och man kan med enkelhet göra valda delar vid olika tillfällen utan att man känner att man “har missat något”.

Prova övningen – “Jobbig känsla”

Du som redan gör Yoga, kommer att hitta många beröringspunkter mellan Yoga och Meditation.
I  boken finns en meditationsövning som liknar något som vi kan göra i Yogan: utnyttja kraften i vår andning.

Saleh kallar övningen Jobbig känsla” och går ut på att först lokalisera var i kroppen den “Jobbiga känslan” finns någonstans.
Den jobbiga känslan kan tex vara stress, rädsla eller obehag.
Vilken del av  kroppen reagerar på denna “jobbiga känsla”?

I Yogan kan vi påverka känslan av “jobbighet” tex när du står länge i en Sumokrigare och bara vill resa dig och skaka loss, genom att rikta vår in-och utandning till detta ställe.
Andas in ny kraft, andas ut och kanske sjunk lite längre ner i positionen eller bara håll kvar en stund till.

I meditationsövningen andas vi långsamt in till den “jobbiga delen” av kroppen.
Fortsätt att andas in i det “onda” området tills känslan är borta.

Enkelhet och engagemang är mina slutord till denna intressanta bok.
Mycket läsvärd och som någon skrev, “den perfekta ge-bort-presenten”! 🙂

 

Yoganovisen - bild på Saleh Vallander Saleh Vallander, läkarstuderande författare till “72 meditationer”.
Bokens ISBN nr: 9789186293475